چرا حضرت موسی این کار رو کرد بدون اینکه چیزی بپرسه یه مشت بهش زد و اون رو کشت ؟صلا مگه میشه با یه مشت یه نفر رو کشت ؟بعضی از کار های حضرت موسی واقعا عجیب بوده چرا این کار رو انجام داد؟

«وَ دَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلىَ‏ حِينِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِيهَا رَجُلَينْ‏ِ يَقْتَتِلَانِ هَاذَا مِن شِيعَتِهِ وَ هَاذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِى مِن شِيعَتِهِ عَلىَ الَّذِى مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسىَ‏ فَقَضىَ‏ عَلَيْهِ قَالَ هَاذَا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَنِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِين‏»

بى ‏خبر از مردم شهر به شهر داخل شد. دو تن را ديد كه با هم نزاع مى ‏كنند. اين يك از پيروانش بود و آن يك از دشمنانش. آن كه از پيروانش بود بر ضد آن ديگر كه از دشمنانش بود از او يارى خواست. موسى مشتى بر او نواخت و او را كشت. گفت: اين كار شيطان بود. او به آشكارا دشمنى گمراه ‏كننده است‏. (قصص، 15


«قَالَ رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ ظَلَمْتُ نَفْسىِ فَاغْفِرْ لىِ فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»
گفت: اى پروردگار من، من به خود ستم كردم، مرا بيامرز. و خدايش بيامرزيد. زيرا آمرزنده و مهربان است.‏ (قصص، 16)

 

چند نکته در این زمینه عرض می شود:

1. دفاع و کمک و یاری رساندن به کسی که آیین الهی ایمان آورده و پیرو حضرت موسی(ع) بوده، در مقابل دشمنی که با او درگیر شده و در جنگ و دعوا هستند، و آن فرد مؤمن از موسی کمک و یاری طلب می کند، کاملا عادی و طبیعی است.

2. سربازان فرعون جنایات زیادی مرتکب شده و افراد زیادی از بنی اسرائیل را کشته اند لذا در این که آن قبطی، محکوم به قتل بوده شکی نیست. ولی وقوع قتل در آن موقع، وقت مناسبی نبوده است.

3. موسی(ع) بدن و مشتی قوی داشته و فقط مشتی به سینه آن قبطی می زند و بدون این که قصد کشتن او را داشته باشد او می میرد.

4. کل این درگیری و دعوا و کشته شدن آن قبطی، زمینه ای ایجاد کرد که ورود مخفیانه موسی را بر هم زد و باعث دردسر و مشکلاتی برای موسی شد. حتی موسی مجبور شد از مصر را ترک کند. لذا این جنگ و دعوا، شیطانی بود.

این مطلب در روایتی از امام رضا(ع) نیز آمده است.

5. آن ظلمی که حضرت موسی(ع) از آن در مورد خودش می گوید، همین بی احتیاطی و آشکار شدن حضور او و اتفاقاتی بود که به مصلحت نبود و وقت وقوعش الآن نبود و موسی را مجبور کرد که مصر را ترک کند و به سوی مدین برود.

6. یکی از معانی مغفرت، پوشاندن و مستور کردن است، و موسی از خدا می خواهد که او را مستور کرده و بپوشاند تا در چنگال فرعونیان گرفتار نشود. خداوند هم دعای او را قبول کرد و او را از دست فرعونیان نجات داد.